Onze bewegingsweek

(EXTRA IN MAP)

Na de kerstvakantie begonnen we in de lessen n-c zedenleer aan een nieuw thema, namelijk ‘bewegen’. De eerste lessen kregen we een werkbundel waarin we samen over het thema ‘bewegen’ spraken. We mochten ook onze eigen ideeën in de bundel noteren.

In de derde les over dit thema brainstormden we allemaal samen en noteerden we de ideeën op het bord en op ons eigen blad. Uiteindelijk hadden we het idee om de school (eerste graad) meer aan het bewegen te krijgen. We dachten na hoe we dit konden kenbaar maken en hoe we hen ook effectief aan het bewegen konden krijgen.  We kwamen op het idee om eerst een enquête maken, zodat we konden nagaan hoeveel de leerlingen naast het sporten effectief bewegen. We moesten de leerlingen ook op de hoogte brengen en daarom dachten we aan het ontwerpen van een poster. Daarna kwamen de ideeën van bewegingstussendoortjes en het verzinnen van activiteiten voor in de pauzes. We verdeelden de taken onder de leerlingen.

 

In de volgende les begonnen we elk met onze eigen taak. We begonnen in ons groepje te brainstormen wat we zouden kunnen doen en hoe we dit zouden aanpakken. Sommige groepjes begonnen al op de computer aan hun design, anderen moesten wat langer nadenken.

 

Manelle, Daphné, Linde en Mathijs kozen ervoor om de enquête op te stellen en af te nemen. We stelden een enquête op over de leerlingen die aan sport doen in de eerste graad. We waren ook benieuwd naar hoeveel leerlingen naast hun sport nog extra aan beweging deden. Na het afnemen van de enquête verwerkten we de resultaten in een diagram. Ons besluit was dat er veel mensen minder aan sport of beweging deden dan dat eigenlijk zou moeten.

 

Shelsey en  Quiana maakten posters om de leerlingen aan te sporen om te bewegen. Om ons punt duidelijk te maken, hebben wij de cijfers van de enquête gebruikt in onze poster. We hebben 2 verschillende posters gemaakt om wat variatie te hebben. Onze boodschap was dat er een ‘bewegingsweek’ was en dat leerlingen veel meer moeten bewegen.

 

Meike, Magali, Jelka en Sam kozen ervoor om de bewegingstussendoortjes op te stellen. Dit omdat bewegen tussen de lessen door ook gezond is. Eerst zochten we leuke ideeën op. Daarna kozen we de leukste tussendoortjes en maakten een lijst op.  Aangezien we het leuk vonden om een fitness-filmpje te volgen, hebben we ook zelf een fitness-filmpje gemaakt. Deze kon men afspelen in de lessen en meedoen met ons. 🙂

 

Daphné en Linde hebben een lijst gemaakt van alle bewegingsspelletjes.                We hebben een aantal spelen opgezocht die we konden spelen tijdens de pauzes. Die hebben we dan verwerkt in een lijst. We organiseerden veel spelletjes in de grote en de kleine pauze. We speelden spelletjes zoals tikkertje en kiekeboe. Zo zorgden we ervoor dat elke speeltijd een spel gespeeld werd en bleven er niet veel leerlingen meer gewoon stilstaan.

We maakten ook een week-schema op voor de activiteiten tijdens de pauzes. Iedereen was wel eens verantwoordelijk voor een spelletje.

 

Uiteindelijk hebben we beslist om er een bewegingsweek van te maken. We brachten alle leerkrachten (en leerlingen) op de hoogte. En we vroegen ook de hulp van de leerkrachten om ons te helpen met de bewegingstussendoortjes.

 

 

 

Onze ervaringen:

 

Linde: Mijn ervaring was dat we normaal gezien daar maar stonden te praten in een groepje of op onze gsm, maar deze week niet.

Zo kon je je meedoen als je je vervelde. Ik heb ook gemerkt dat bij sommige spelletjes er veel kwamen en bij andere minder. Ik vind zeker dat we dit meer moeten doen. Wat ik wel vond was dat in de kleine speeltijd er te weinig tijd was. HET WAS SUPER TOF!!!

 

Daphné: Ik heb ervaren dat sporten leuk is in groep en dat er eigenlijk héél veel leuke dingen zijn die je kan doen. Zelf vond ik het leuk om eens zo’n week te houden, vaak zijn er nog altijd mensen die alleen praten of eten, dus het was zeker leuk om eens een bewegingsweek te houden. Misschien zijn mensen daardoor sportiever geworden en hebben ze nu de motivatie om vaker tijdens de speeltijd zo te sporten. Sporten is belangrijk, dus dit zouden we misschien vaker moeten doen. Ook voor de asociale mensen onder ons is dit wel eens handig. Alleen zijn er nog altijd mensen die niet willen meedoen, ook al heb ik geroepen tot mijn stem weg was. Ik zou dit niet elke week doen, maar gewoon regelmatig (1 keer per maand of zo). Om eerlijk te zijn had ik er eerst niet veel zin in, maar nu zou ik het gerust nog eens willen overdoen. Ik heb ervaren dat sporten toch ook wel leuk kan zijn en dat je wel plezier kan hebben. In groepen is het veel leuker en door deze activiteiten zijn er misschien minder mensen die alleen staan. Het is nog altijd leuk om in groep te sporten, we hoeven tenslotte niet altijd per twee of alleen te staan. We hebben plezier gehad en deze week is een hele ervaring geweest voor mij, maar ik denk ook van de andere. Waarschijnlijk zijn er wel mensen die sporten saai vonden, maar ze hebben misschien nu ingezien dat het op de één of andere manier altijd wel leuk kan zijn. Het was echt een sportieve, leuke week! Elke week lijkt me dit geen goed idee, want er zijn mensen (zoals mij) die ook in de speeltijd eens willen praten, het is tenslotte wel leuk om eens af te wisselen. Ook heb ik ontdekt dat er leuke spelletjes zijn en dat ik misschien wel ‘verborgen’ talenten heb.

 

Quiana : Mijn ervaring van deze week was zeer positief, we bewogen meer dan we anders deden. Normaal staan we daar maar te staan en deden we niets. Ik vond de spelletjes tijdens de grote speeltijd het leukst, want anders was die speeltijd wel heel erg lang en soms verveelde ik me. De bewegingstussendoortjes tijdens de lessen waren ook heel tof, we hadden dan eens ontspanning, anders hadden we alleen les en dat was soms saai. Sporten is veel leuker in groep dan alleen, ook het aansporen van mensen viel goed mee, eerlijk gezegt dacht ik dat we iedereen gingen moeten verplichten, maar dat was niet nodig, de meeste deden van zichzelf mee.  Soms vond ik het jammer dat alleen de meeste eerstejaars niet meededen. De spelletjes opzetten vond ik ook leuk. De spellen van de kleine pauze waren niet zo heel leuk, want we hadden niet zo heel veel tijd, tegen dat we klaar waren met mensen aansporen, was het al tijd en dat vond ik jammer, ook omdat we meestal honger hadden en dan konden we geen tussendoortje meer eten. We deden in de les Nederlands ook Freddy Fitness, dat was leuk want mevrouw deed mee. Tijdens Latijn konden we veel bewegen en mochten we  rond heel de school lopen. Magali, Meike,Shelsey, Linde, Daphne en ik deden eigenlijk altijd mee, alleen het spel tikkertje is niet echt mijn ding. Mijn favoriet spelletje was dood aan en tussen twee vuren. Ik vond de activiteiten zelf leuk, maar de dingen die we in de les deden wat minder. Ik vond het een super leuke week, we zouden dit eigenlijk meer doen, maar niet elke week maar misschien om de 2 weken. We zijn nu veel sportiever en helemaal anders ingesteld. Ik wou dat de LO lessen ook zo leuk waren dan de bewegingsweek. De week heeft mijn ‘verborgen sportieve’ gevoelens opgewekt!

 

Mathijs: Mijn ervaring deze week is tussen de twee. Het was redelijk stressvol om alles goed te doen. Het was wel leuk om in de pauze die spelletjes te spelen. Het was ook interessant om te weten hoeveel leerlingen aan sport deden deze week. Ik besef nu ook dat ik veel te weinig sport. We hebben ook veel gedaan in een paar weken. De bewegingstussendoortjes die we deze week gedaan hebben waren ook leuk. De posters waren ook leuk gemaakt. Ik ben ook af en toe verschoten van Mevrouw :). Freddy fitness was ook wel leuk. We hebben zeer veel gewerkt in deze paar weken. Mijn broers willen nu ook wel meer bewegen. Dus deze week had een positieve invloed. Ik moest me wel beter hebben voorbereid bij tussen twee vuren.

 

Shelsey : Mijn ervaring van de afgelopen bewegingsweek is dat het super was! Ik vond zelf dat we niet genoeg bewogen dus vond ik deze activiteiten super leuk! Normaal in de pauzes staan mensen gewoon te staan en nu deden we eens iets actief. We moeten dit absoluut meer doen, de verschillende spelletjes in de speeltijd waren een goed idee en meer bewegen was zeker de goede keuze! Wat bewegingstussendoortjes tijdens de les waren ook een zeer goed idee! Zeker de Freddy Fitnes van Meike, Sam, Jelka en Magali was zeer tof! Quiana, Meike, Magali en ik probeerden bij alle spelletjes ons steentje bij te dragen. De grote pauzes waren natuurlijk het leukste omdat we dan meer tijd hadden om een spelletje te spelen. Zelf vond ik ook dat we mensen meer moeten aansporen om te bewegen, omdat de kinderen op deze school echt niet veel bewegen en iedereen in de pauzes gewoon praten en staan. Wijzelf (Quiana en ik die samen een spelletje moesten organiseren) vonden het heel leuk om zoiets te doen in de speeltijd en steeds hadden we genoeg kandidaten om het hele spel te spelen, toch was het wel voor velen van ons een uitdaging! Bij deze was het een super geslaagde week!

 

Magali:mijn ervaring van deze week is dat ik het leuk vond om in de pauzes iets te doen. tijdens de lessen hebben we niet zoveel gedaan maar ik vond het wel leuk als we iets deden zo niet de hele tijd op je stoel zitten is ook wel eens leuk. Zelf deed ik mee met zo goed als alle spelletjes en ik vind dat de meeste mensen zich goed hebben ingezet om te helpen.

 

Jelka: Ik heb mijn klasgenoten zien sporten en dat was een hele ervaring, ook heb ik ontdekt dat ik redelijk veel vergeet. Het is niet omdat ik iets vergeet dat ik daarom niet sportief ben. Ondanks dat ik niet echt iets heb gedaan vond ik het toch een geslaagde week.

 

Sam: Ik vond het leuk omdat we anders echt niets doen, maar in de les hebben we niets gedaan ook geen freddy fitness ondanks we het wel gevraagd hadden (alleen Linde heeft in wiskunde de hele les recht gestaan).

 

Mika: Ik vond het ondanks dat ikzelf ook wel altijd tijdens de pauzes op men gsm zit een goed idee om de leerlingen meer te laten bewegen. Niet alleen de spelletjes in de pauzes waren een goed idee en leuke ervaring voor de andere leerlingen, ook de bewegingstussendoortjes waren zeer tof ( zelf vond ik dit het leukste idee ). Wanneer de leerlingen er even genoeg van hadden konden ze even iets anders doen en op hetzelfde moment ook nog eens sportief zijn. Ikzelf heb al snel genoeg van oefeningen maken in Latijn dus vond ik het geweldig wanneer we eens naar buiten een toertje gingen gaan lopen of eens een klein spelletje speelden in de klas. Het leukste spelletje vond ik toch wel ‘dood aan’. Het

 

Meike: Ik vond de bewegingsweek super tof! Tijdens de lessen zaten we niet steeds stil en we bewogen meer tijdens de pauzes, wat we normaal niet doen. We hadden een heleboel kandidaten tijdens de spelletjes in de pauze en (ongeveer) iedereen deed zijn best om de spelletjes goed uit te leggen en ook mee te spelen. Tijdens de lessen zaten we ook niet stil! We deden in Latijn een heleboel bewegingstussendoortjes en ook in de andere lessen hebben we ‘Freddy Fitness’ gedaan of even wat rondgelopen. Dit is zeker iets wat we vaker moeten doen! Als ik mocht kiezen, zou ik dit toch elke week doen! Tijdens de bewegingsweek zijn we veel meer gaan bewegen, wat heel belangrijk is. Dit is zeker voor herhaling vatbaar!

 

 

GROEPSLEDEN:

Manelle Chabchoub, Jelka Van Bruwaene, Sam Cortvriendt, Meike Withouck, Magali Vandenberghe, Quiana Nikki-Lies Defour-Opdecam, Mathijs Vandenberghe, Shelsey Van Waes, Mika Bracke, Linde Craeynest, Daphné Decuyper.

 

SCHOOL:

Campus de Reynaert Tielt, Stationsstraat 67, 8700 Tielt

 

BEGELEIDENDE LEERKRACHT:

Sara Pylyser

 

KLAS:

2A (2de lj, 1ste gr)

Dit werd gepost op Woensdag, Maart 8th, 2017 omstreeks 10:33 am