Geef Hoop

GEEF HOOP

Indien het filmpje niet geopend kan worden, ga dan naar https://vimeo.com/user64864963/geef-hoop

En geef het volgende paswoord in: GeefHoopPrinsBoudewijn

 

Projectverloop

           

Een gezamelijk project over gezondheidszorg, yes, dat zagen we als LBV-team wel zitten.

 

Stap 1 : elke levensbeschouwing start met een thema rond gezondheidszorg.

In N.C.Zedenleer : project Wereldkids in India:

  • straatkinderen
  • gezondheidspreventie
  • kindhuwelijken

In RKG : Damiaanactie in India

  • lepra
  • tbc
  • opsporen – genezen – revalideren – nazorg

In Islam : gezondheidsvoorschriften

  • eten met rechterhand
  • rituele wassing
  • belang van reinheid en hygiëne

 

 Stap 2 : kennismaking met elkaars project

  • aan elkaar vertellen en voordoen wat ze geleerd hebben
  • elkaar vragen stellen
  • de link met hun levensbeschouwing uitleggen

 

Stap 3 : raad het onderwerp van ons project

  • fragment gezondheidszorg en dagelijks leven in India
  • mindmap over wat ze geleerd en gezien hebben
    • kinderrechten
    • ontspanning
    • medicatie en ziekenzorg
    • preventie
    • onderwijs
    • zuiver water
    • hygiëne
    • onderdak
    • psychologische hulpverlening
  • de leerlingen raden het algemeen thema van deze mindmap

KLAAR OM MEE TE DOEN MET DE WEDSTRIJD.

 

Stap 4 : aanpak

  • we vertrekken vanuit de kracht van ontspanning
  • we kiezen voor iets wat populair is in heel India : Bollywood
  • we maken een strijdlied om ons thema kracht bij te zetten : Jai ho (slummdog millionaire)

https://www.youtube.com/watch?v=dkRZBw1vGlo

 

Stap 5 : aan de slag

  • we laten het strijdlied horen
  • leerlingen schrijven zelf een strofe rond gezondheidszorg, wij begeleiden.
  • we zingen het lied in op de karaokeversie

 

Stap 6 : bollywooddans

  • wat is dat, Indisch dansen?
  • we laten een filmpje zien (leerlingen zijn dolenthousiast)
  • we gaan op zoek naar een professionele Indische danseres
  • gevonden ! Puja 😉
  • eerste dansles in de turnzaal, … moeilijk !
  • blijven oefenen

 

Stap 7 : videoclip

  • we kennen een iemand die kan filmen en monteren, joepie !
  • de leerlingen brengen zoveel mogelijk Indisch materiaal mee (kledij, doeken, voorwerpen, …)
  • dans wordt gefilmd met kledij
  • leerlingen maken toneeltjes volgens de strofes van het lied, alles wordt gefilmd.

 

Stap 8 : geduldig wachten…

  • juf, wanneer is de film klaar ? x 100

 

Stap 9 : eindresultaat

  • iedereen heel enthousiast
  • juffen supertrots
  • inzenden maar

 

Stap 10 : winnen we of niet ?

  • spannend 🙂

 

Tot slot.

We vonden dit allemaal een fijn en leerrijk thema.

Vertrekkende vanuit onze eigen levensbeschouwing ontdekten we dat gezondheidszorg voor iedereen belangrijk is.

Het is een meerwaarde om van, met en over elkaar te leren en samen te werken.

Het toont nog maar eens het belang van een ILC –project aan. De leerlingen en wijzelf hebben er veel plezier aan beleefd en we zullen dit nog lang blijven onthouden.

Dit werd gepost op Vrijdag, Maart 31st, 2017 omstreeks 4:48 pm